FairFriday.nl | Uhh wat zeg je? 3x de meest foute lekker bekkende conscious-quotes!
Sommige dingen klinken zo lekker, maar wat zeggen we nou eigenlijk? Daarom even een kritische blik van ons op sommige lekkerbekkende conscious-quotes... Van fake news in de fair fashion tot uitspraken van de opruimgoeroe: Marie Kondo.
eerlijke mode, eerlijke mode bloggers, fair fashion, kritische blik op fair fashion, Marie Kondo, weggooicultuur, fake news, fake news fair fashion, conscious quotes, fair fashion bloggers, kritisch eerlijke mode, identiteit, consumptiemaatschappij, Fashion is the second most polluting industry on the planet after oil, Alden Wicker, je bent wat je koopt
3783
post-template-default,single,single-post,postid-3783,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Uhh wat zei je? 3x de meest foute lekker bekkende conscious-quotes!

Sommige dingen klinken zo lekker, maar wat zeggen we nou eigenlijk? Daarom even een kritische blik van ons op sommige lekker bekkende conscious-quotes…

1. ‘You are what you consume,
so don’t be fast, cheap, easy or fake.’

Deze poster hing op mijn (Anne’s) keukendeur. Alhoewel ik het er niet helemaal mee eens was, hing het er toch een hele tijd (zonder kruis erdoor🙈). Maar wat staat er nou eigenlijk? You are what you consume?! Doordat we bewust proberen te leven, komen we er steeds meer achter dat deze boodschap soms bevestigd wordt. Maar is dit niet juist de tactiek van de fast-fashion wereld en het idee van de hele consumptiemaatschappij? Door onze identiteit zo te koppelen aan kleding dat we maar blijven kopen?

Ben je dus goedkoop als je goedkope kleding koopt? Ben je oneerlijk als je niet eerlijke kleding koopt? Wij denken van niet. Wij geloven dat we als consumenten een verschil kunnen maken in de industrie en dat ieder van ons een verantwoordelijkheid heeft om hieraan bij te dragen, hoe klein deze bijdrage dan ook is. Maar als je wel bij een H&M koopt (wat wij ook nog soms doen) of moeilijk plastic verpakkingen kunt vermijden, dan geloven we niet dat je meteen goedkoop bent of simpel. Laten een andere boodschap brengen in plaats van dat wat de fast-fashion wereld doet simpelweg om te draaien.

Wij geloven dat het belangrijk is om onze identiteit niet alleen te koppelen aan wat we doen of wat we consumeren, maar met name ook aan wie we zijn. Aan de andere kant is onze identiteit ook verweven met waar je in gelooft en daarmee ook in zekere zin met wat je consumeert. Maar dat onze identiteit simpelweg staat of valt met wat je doet of consumeert, dat is een beetje te kort door de bocht. We zijn human beings en geen human doings, en gelukkig want met uitzondering van alle Moeder Theresa’s & Nelson Mandela’s in deze wereld – doen we waarschijnlijk niet voldoende om onze hele identiteit op onze daden te bouwen (als dat al überhaupt gezond is).

2. ‘Fashion is the second most polluting industry
on the planet after oil.’

Grote kans dat je deze quote al eens bent tegen gekomen. En misschien vraag je je af wat wij, als fair-fashion activisten, tegen deze quote hebben? Is het niet gewoon een feit? Nou nee, niet echt. Het is een uitspraak dat een eigen leven is gaan leiden en de echte onderbouwing voor deze uitspraak lijkt te ontbreken. Alden Wicker, een fair fashion blogger die kritisch durft te kijken, heeft hier flink aandacht aan besteed. En wat blijkt? Uit een van de weinige rapporten die hierop de aandacht richt, ‘The Pulse of The Fashion Industry‘, komt naar voren dat het misschien op nummer 9 of 10 komt van de meest vervuilende industrieën.

En misschien denk je: Oké, misschien klopt het niet helemaal maar het is sowieso een vervuilende industrie toch? Wat maakt het nu uit of het op nummer 10, 15 of 2 staat? Toch vinden wij het om deze reden wél een big issue:

Fake news, is fake news. En als we alternatieve feiten liever willen vermijden… dan snijdt het mes aan twee kanten. Klimaatverandering kunnen we niet ontkennen, maar dit kunnen we dan ook niet blijven verspreiden. Waarom? Het probleem van fake news is dat het geloofwaardigheid wegneemt. Er zijn zoveel schokkende feiten die wel waar zijn over de kledingindustrie. Het gevaar is dat deze minder serieus worden genomen als er minder serieus met feiten om wordt gegaan. Wij vinden het belangrijk dat de ernst van het probleem de aandacht krijgt en niet het fake news!

Benieuwd naar het hele artikel van Alden Wicker over dit onderwerp? Lees het hier!

3. ‘Keep only those things that speak to the heart,
and discard items that no longer spark joy.’

Wie kent haar niet? Marie Kondo: de minimalistische goeroe van dit moment! Als je van ordenen houdt, dan ben je bij Marie Kondo op het juiste adres. Vanaf de bank kunnen we via Netflix zien hoe ze mensen helpt minimaliseren die gebukt gaan onder hun eigen spullen (waaronder vaak heel veel kleding). Ronduit vermakelijk en een boodschap waar wij het helemaal mee eens zijn, maar we zetten toch een kleine kanttekening bij de manier waarop.

De boodschap van Marie Kondo is ‘choosing joy’ – oftewel zeg vaarwel tegen alle spullen waar je niet meer blij van wordt. Het gevolg is dat deze spullen uiteindelijk belanden in de doneer- of afvalbak. De vraag is of er niet ook aandacht moet worden besteed aan het voorkomen van in plaats van deze kort-termijn oplossing. Het bevestigt onze ‘weggooi-cultuur’ terwijl we daar nou juist graag verandering in zouden willen zien. Eiko Maruko Sinewer, auteur van het boek ‘Waste’ zegt dan ook terecht:

”If you go shopping and you pick up a shirt, and that shirt brings you joy, then you buy it. Then, two weeks later, it no longer brings you joy, you can throw it away and there’s no attention to [the fact that] maybe you should have thought about the end life of that shirt when you bought it.”

Toch staat Marie Kondo in zekere zin wel op tegen de consumptiecultuur met haar boodschap om te minimaliseren. Alleen hopen we dat er meer aandacht komt voor het zomaar weg doen van spullen! ‘Joy’ is niet het enige wat het zou moeten drijven: misschien kunnen we onze kleding anders combineren, maken of bewuster kopen.

En, hoe denk jij erover?
We zijn benieuwd! Xx Anne & Elrike

No Comments

Post A Comment