Er zijn in mijn leven drie belangrijke bewustwordingsmomenten geweest. Het eerste was het besef dat het heelal met alle sterren er altijd is. Als kind dacht ik dat de maan en sterren aan gingen als het donker werd en weer uit bij licht. Het was een bijzonder besef dat de sterren er overdag ook waren, maar dat ze door het licht niet zichtbaar waren. Het tweede moment was, dat de natuur niet buiten mijzelf bestond, maar dat ik een onderdeel was van die natuur. En het derde was dat het feit dat ik gepest werd op de lagere school niets voor mij hoefde te betekenen. Ik had er recht op om te bestaan, omdat ik op deze aarde was geboren. Daar kon het gepest niets aan veranderen.