De strategische instagramcursus voor impactmakers.
Je hebt een fantastisch idee. Een duurzaam product of dienst waar niet alleen jij blij van wordt, maar de wereld ook. Maar hoe zet je het (nog beter) in de markt? Hoe overbrug je het gat tussen jouw missie en de duurzame consument, zodat hij vol overtuiging voor jou kiest? Welke strategie past bij jou als ondernemer en hoe vertaal je die naar een sterk merk, waarmee je mensen in hun hart raakt? Deze cursus is je antwoord.
Kijken, kijken – niet kopen
Je kent het wel: die klant die altijd enthousiast is, maar nooit echt iets koopt. Je bent niet de enige met dit probleem. Met name duurzame ondernemers kampen hiermee. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel consumenten wel duurzamer wíllen consumeren, maar slechts weinig mensen doen het echt. We noemen dit het attitude-behaviour gap: de positieve houding van consumenten tegenover duurzame producten of diensten, die zich maar zelden vertaalt in een daadwerkelijke aankoop. Dit wordt ook wel het 30:3 syndroom genoemd: 30% van consumenten claimt een ‘duurzame consument’ te zijn, terwijl duurzame producten zelden meer dan 3% van het marktaandeel bezitten. Hoe kan je dit gat als duurzame ondernemer overbruggen? En hoe vertaal je dit naar een scherpe merkstrategie, waarin je de consument meeneemt in jouw verhaal? Voor de duurzame ondernemer is dat niet altijd even gemakkelijk. Omdat idealen en intrinsieke drijfveren vaak voorop staan, zien we dat de aandacht soms ontbreekt aan de business- en branding kant. Maar een gezond bedrijf heeft beide nodig.
Mind The Gap is een vijfweekse cursus waarin je stapsgewijs leert hoe je vanuit jouw kern en missie de brug slaat tussen jou en het leven van je (potentiële) klanten. Je zult ervaren hoe het is om niet alleen vanuit idealen, maar ook – juist! – vanuit een goed doordachte strategie te werken.
Wanneer: Op 20 september gaat de cursus van start en loopt tot 18 oktober.
Wie: De cursus wordt gegeven door Sara Dubbeldam, duurzame modejournalist en merkstrateeg, en Anne van Veen, duurzaamheids- en contentadviseur.
Kosten: De 5-weekse cursus kost 297,80 excl. BTW.
Aan het einde van de cursus heb je dit bereikt:
✔ Je hebt een scherpe Brand Core ontwikkelt die de basis vormt voor een sterk merk;
✔ Je weet waar jouw kracht ligt, bent weer enthousiast over jouw bedrijf en hebt een duidelijke focus;
✔ Je weet hoe je het gat kunt dichten tussen jou en de duurzame consument;
✔ Je hebt op basis van de Donuteconomie een strategie ontwikkelt om (nog) duurzamer te ondernemen;
✔ Je hebt een concrete strategie op zak waardoor jij je nu volledig kan richten op hetgeen waar jij goed in bent en van geniet: impact maken en ondernemen!
Mind The Gap vindt plaats via Instagram. De cursus bestaat uit vijf modules. Elke week uploaden we een nieuwe module.
Via IGTV’s (korte talks of workshops), posts en Stories ontvang je alle kennis die je nodig hebt.
Aan de hand van de modules ga je zelf aan de slag met oefeningen en korte workshops in het online Work Book dat je bij aanvang ontvangt.
Je kunt de module volgen op een moment dat voor jou uitkomt. We raden je aan om één dagdeel (ochtend of middag) per week vrij te houden voor Mind The Gap.
van deze 5-weekse cursus
The power of branding
De succesformule van sterke merken
Wat maakt een sterk merk en hoe kun je die inzichten toepassen op jouw eigen bedrijf? We duiken in de wondere wereld van branding en we leren merken (en jouw markt) analyseren, zodat je de basiskennis om een sterk merk te bouwen voor eens en voor altijd op zak hebt. Aan het eind van deze module weet je:
✔ Alle ins en outs over branding
✔ Hoe inspirerende merken te werk gaan
✔ Wat jij de wereld écht wilt geven
✔ Hoe jouw markt in elkaar zit
✔ Hoe je het proces naar een sterk merk aanvliegt
Get to the core
Jouw merkessentie scherp vastgelegd
Wie niet kiest, verliest. Sterke merken weten haarfijn wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen; ze durven écht te kiezen en hun focus geeft hen houvast en eigenheid. We ontwikkelen stapsgewijs een beknopte Brand Core (merkidentiteit) die jou vanaf nu full focus geeft in alles dat je doet. Aan het eind van deze workshop-module weet je:
✔ Je visie en missie superscherp te verwoorden
✔ Hoe je eindelijk écht focus kunt (en durft) aanbrengen in waar je voor staat
✔ Wat jouw allerbelangrijkste kernwaarden zijn
✔ Wat jouw merkpersoonlijkheid is en hoe je die slim kunt inzetten
✔ Wat de allergrootste unieke krachten van jouw merk zijn
Mind the gap
Kijken, kijken – niet kopen
In deze module komen we tot de kern van deze cursus: hoe kan je jouw (potentiële) klant (nog) beter bereiken? Alhoewel elke ondernemer hierbij stil staat, is dit nog belangrijker voor jou als impactmaker. Een groot deel van de consumenten wil vaak wel voor een bewust product of dienst gaan, maar haakt in de praktijk vaak af. Op basis van verschillende wetenschappelijke onderzoeken wijzen wij de 12 factoren aan die ervoor zorgen dat een consument niet voor jouw duurzame product kiest. Aan het eind van deze module weet je:
✔ Welke belemmerende factoren in een klant spelen waardoor hij/zij niet tot een duurzame aankoop overgaat;
✔ Wat voor invloed cultuur en sociale normen hebben op het gedrag van jouw klant;
✔ Welke belemmeringen consumenten ervaren in de (online) winkelomgeving bij het doen van een duurzame aankoop;
✔ Waar jouw krachten en zwaktes liggen ten opzichte van jouw klant;
✔ Aan de hand van een Gap-analyse en talloze voorbeelden van duurzame ondernemingen, hoe jij (een deel van) deze factoren kunt beïnvloeden zodat jij jouw potentiële klant beter bereikt.
The Donut Economy
De basis van jouw strategie
Hoe word ik een duurzamer bedrijf? Dit is een onontkoombare, maar ook ingewikkelde vraag die anno 2021 bij veel ondernemers speelt. Ingewikkeld, omdat duurzaam ondernemen geen kwestie is van een groen likje verf erover en… klaar! Het is een voortdurend proces, wat een andere manier van denken en ondernemen vraagt. In deze module kijken we door een nieuwe bril naar verschillende facetten van jouw bedrijf: van doelstelling tot omgeving. Dit doen we onder andere aan de hand van de donuteconomie aangevuld met het gedachtegoed van Tony Crabbe en Rutger Bregman. Zo krijg jij de handvatten om een bedrijfsstrategie op te zetten waarmee een duurzamere vorm van ondernemen in jouw DNA komt. Aan het eind van deze module weet je:
✔ Wat er allemaal valt onder het spectrum ‘duurzaam ondernemen’;
✔ Welke verschillende facetten van duurzaamheid je kan verweven in jouw onderneming;
✔ Hoe je greenwashing kan voorkomen;
✔ Waar jij nu staat in de Donut en waar je concreet mee aan de slag kan om jouw impact te vergroten;
✔ Op welke 5 gebieden jij binnen jouw onderneming kunt omdenken om tot een duurzame mindset en strategie te komen.
Close het Gap
Jouw strategie naar impact en succes
Nu je alle kennis in huis hebt om je merk te versterken én het gat naar jouw doelgroep te overbruggen, is het tijd om echt te gaan bouwen. We vertalen alle lessen naar een concreet stappenplan waarmee je op zowel bedrijfs- als merkniveau de komende tijd vooruit kunt. Deze strategie biedt je focus, houvast en inspiratie om naar jouw unieke marktpositie toe te werken. Aan het eind van deze module weet je:
✔ Wat er nodig is om jouw doelgroep te bereiken (en heb je jouw Gap Canvas ingevuld)
✔ Welke stappen je moet zetten om daar te komen
✔ Hoe je deze stappen in de komende tijd vertaalt naar concrete actiepunten
✔ 5-weekse cursus bestaande uit 5 modules vol onderbouwde kennis, inzichten en concrete handvatten die je de rest van je leven kunt toepassen;
✔ Inspirerend digitaal naslagwerk (E-book) met alle lessen, opdrachten, workshops en tips;
✔ Je krijgt fysieke tools opgestuurd ter ondersteuning van de cursus, zoals het waardenspel en het grote Gap Canvas om jouw strategie op te bouwen;
✔ Talloze voorbeelden van succesvolle, duurzame bedrijven;
✔ Livesessie waarin je gericht vragen kunt stellen;
✔ 2 maanden extra toegang tot alle lessen en video’s.
Wij helpen jou om in jouw kracht te staan!
✔ Je bent als impactmaker gestart met een onderneming. Je hebt een concreet product/dienst dat je in de markt wilt zetten, maar het ontbreekt aan focus en een duidelijke strategie.
✔ Je wilt duurzamer ondernemen maar hebt geen idee waar je moet beginnen of hoe je dit verder kan uitbouwen.
✔ Je werkt bij een duurzaam merk met een concreet product en je wilt jezelf (of samen met je collega’s als groep) strategisch ontwikkelen zonder een prijzig traject in te gaan met een derde partij.
✔ Je bent de passie kwijt voor jouw onderneming en weet niet wat je moet doen om consumenten in beweging te krijgen.
✔ Je bent tevreden met hoe jouw onderneming loopt, maar wilt blijven groeien – er zit nog veel meer in!
✔ Je merkt dat de wereld verandert, je markt verzadigd en/of je klanten worden minder loyaal. Je zoekt naar houvast en nieuwe manieren om jouw doelgroep te bereiken.
✔ Je geeft jezelf de kans om eindelijk eens uit de dagelijkse sleur te stappen en vanuit beproefde methodes en op overstijgend niveau aan je bedrijf te werken.
✔ Je bespaart een hoop kosten. Doordat de cursus digitaal wordt gegeven, kunnen wij de prijs laag houden en jou toch alle expertise en tools geven die je nodig hebt.
✔ Je haalt je investering er in een mum van tijd uit, omdat je gericht en goed doordacht aan de slag kunt.
✔Je kunt Mind The Gap zowel als ZZP’er als met een groep (collega’s) volgen. Alle oefeningen zijn ontwikkeld om zowel individueel als in groepsverband uit te voeren.
✔ De kennis en tools die je ontvangt, neem je voor de rest van je ondernemersleven mee. Je kunt deze methode voor jezelf blijven herhalen.
✔ De cursus is een online community van ambitieuze duurzame ondernemers. We bieden je de mogelijkheid om andere duurzame ondernemers te leren kennen en onderling te sparren.
Sara Dubbeldam (@when_sara_smiles) is duurzame mode-journalist en merkstrateeg. Vanuit haar achtergrond in branding en communicatie ontwikkelde ze de merkpositionering en -strategie voor tientallen (duurzame) merken in de B2B- en B2C sector. Door haar huidige werk in de duurzame modewereld staat ze dagelijks in contact met zowel merken als de consument. Het valt haar op dat het bij veel kleinere duurzame merken wel goed zit met hun idealen, maar doordat de strategische bril ontbreekt, blijven ze klein. Zonde! In Mind The Gap bundelt ze al haar kennis over branding en leert ze je alles over merkstrategie, zonder dat je daar een heel (prijzig!) traject voor in hoeft.
“Vanuit een concrete methode – iedereen kan het! – gaan we voor jou een scherpe merkkern neerzetten. Zodat je een betekenisvolle merkbasis hebt die mensen in het hart raakt en de tand des tijds doorstaat”.
Anne van Veen (@anne_vveen) is duurzaamheids- en contentadviseur en mede-oprichter van het platform @fair_friday. Als duurzaamheidsadviseur helpt zij bedrijven onder andere bij het vormen van een duurzame strategie en het realiseren van ketensamenwerkingen. Zo heeft zij onder andere meegewerkt aan het integreren van de donuteconomie in de Gemeente Amsterdam. Daarnaast heeft zij tijdens haar studie ‘Social Policy and Public Health’ een jaar onderzoek verricht naar het attitude-behaviour gap bij duurzame consumenten. De uitkomsten hiervan hebben veel inzichten gegeven over de knelpunten die consumenten ervaren bij duurzame aankopen. In Mind the Gap zal zij de lessen uit de praktijk en theorie bundelen, zodat jij een krachtige strategie kunt ontwikkelen voor jouw onderneming.
“Duurzaam ondernemen vraagt niet simpelweg om het design van jouw product aan te passen, maar het design van jouw hele onderneming. Het gedachtegoed van de ‘Donuteconomie’ geeft mooie handvatten om dit te realiseren. Met deze cursus ontwikkel je een strategie om een duurzaam, gezond bedrijf te bouwen en het gat te dichten tussen
jou en de (potentiële) duurzame klant.”
Ben jij klaar om jouw bedrijf een boost te geven?
Om jouw merk sterk neer te zetten, jouw potentiële klanten (nog) beter te bereiken
en een strategie te ontwikkelen om in de kern een duurzaam bedrijf te zijn?