29 mei Circulair modemerken hebben het moeilijk: Loopalife failliet
We kunnen wel wat zonnestralen gebruiken, want het regent helaas faillissementen. Liefst twee Nederlandse pioniers op het gebied van duurzame kleding hebben het bijltje er bij neergelegd. Pionier in textielrecycling Brightloops is failliet verklaard. Het bedrijf achter duurzame modemerk Loop.a.Life was een pionier op het gebied van textiel-naar-textiel recycling. Twee jaar geleden stond het bedrijf nog in de schijnwerper met de eerste 100% circulaire grondstoffenfabriek voor mode-industrie. Helaas is het in haar missie niet geslaagd
Greenwashing maakt het eerlijke merken moeilijk
Extra zuur: als reden gaf Brightloops oprichter Ellen Mensink aan dat de concurrentiestrijd tegen grote modemerken ‘die zeggen circulair en duurzaam te zijn’ niet te winnen was. Mensink doelt daarbij op het gebrek aan regelgeving. Bijvoorbeeld over claims die kledingmerken maken. Het aanprijzen van artikelen als gemaakt van gerecycled materiaal, bijvoorbeeld. Een garen gemaakt van gerecycled plastic is immers niet gelijk aan het hergebruiken van polyester vezels uit een gedragen kledingstuk. Consumenten hebben daardoor grote moeite het verschil te zien tussen wat écht duurzaam is en wat niet.
Duurzame kledingmerken hebben het moeilijk
Het nieuws van het faillissement van Brightloops komt helaas niet uit de lucht vallen. Onlangs now vroeg het tweedehands modeplatform The Next Closet faillissement aan. Ook de Amerikaanse duurzame merken Mara Hoffman en The Vampire’s Wife gingen kopje onder. Om maar aan te tonen hoe lastig de concurrentiestrijd in de mode-industrie op dit moment is..
Geen reactie's