Fast fashionbedrijf SHEIN onder het vergrootglas

SHEIN, de populaire webwinkel die vooral bekendstaat om zijn goedkope kleding, is voor veel mensen eigenlijk een onbekend bedrijf. Achter al die lage prijzen gaan veel problemen schuil. Dit werd deze week eens haarfijn geëtaleerd door De Avondshow met Arjen Lubach. Van milieuschade tot uitbuiting van werknemers, hier zijn de belangrijkste redenen waarom we beter kunnen stoppen met kopen bij SHEIN.

Milieuvervuiling

SHEIN is de grootste online kledingwinkel ter wereld en tegelijkertijd de grootste vervuiler in de mode-industrie. Per dag worden er zo’n 6.000 nieuwe items aan hun assortiment toegevoegd, wat zorgt voor gigantische hoeveelheden afval. Alle kleding die niet wordt verkocht of wordt weggegooid, kan vaak niet worden gerecycled, omdat de meeste kledingstukken zijn gemaakt van goedkope materialen zoals polyester. Daarbij is de kleding vaak van zulke slechte kwaliteit, dat het bijna onmogelijk is om het kledingstuk een tweede leven te geven. SHEIN draagt dus flink bij aan de opwarming van de aarde en de vervuiling van onze planeet.

Slechte werkomstandigheden

De lage prijzen bij SHEIN zijn mogelijk door slechte werkomstandigheden voor hun medewerkers. Mensen in de fabrieken moeten vaak wel tot 18 uur per dag werken, zes tot zeven dagen per week en krijgen maar vier cent per kledingstuk dat ze maken. Deze onmenselijke omstandigheden zijn geen uitzondering, maar eerder een systematisch probleem dat wordt veroorzaakt door de enorme productie-eisen en de race naar steeds goedkopere producten.

Namaak van bestaande ontwerpen

SHEIN wordt herhaaldelijk beschuldigd van het stelen van ontwerpen van kleine, onafhankelijke modeontwerpers. Dit maakt het voor deze creatievelingen heel moeilijk om hun werk te beschermen en eerlijk betaald te krijgen. Ze kunnen simpelweg niet opboksen tegen een groot bedrijf als SHEIN dat hun ideeën overneemt en voor een spotprijs verkoopt.

Giftige stoffen in kleding

Veel kleding van SHEIN, zelfs kinderkleding, bevat gevaarlijke hoeveelheden chemicaliën. Onderzoeken hebben aangetoond dat veel van hun producten, waaronder kinderkleding, gevaarlijke hoeveelheden chemicaliën bevatten die ver boven veilige limieten liggen. Deze stoffen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid van de dragers en leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, vooral bij kinderen die vaak gevoeliger zijn voor giftige stoffen. Bovendien worden deze chemicaliën vaak niet goed vermeld op de labels van de kleding, waardoor consumenten zich niet bewust zijn van de risico’s.

Slimme verkooptrucs

De kleding van SHEIN is vooral populair onder jongeren. Het modebedrijf speelt hierop in door gebruik te maken van slimme trucjes, zoals kortingen en beloningen. Hun app stuurt constant meldingen om je te verleiden meer te kopen, waardoor jongeren massaal kleding blijven bestellen op hun webshop, soms tot het extreme. Bovendien is de kleding van zulke slechte kwaliteit dat je het na een paar keer dragen al weggooit. Dit leidt tot een overvloed aan texielafval.

Tijd voor actie

Hoewel overheden langzaam stappen ondernemen tegen bedrijven als SHEIN, kunnen wij als consumenten ook iets doen. De snelste manier om een verschil te maken? Stoppen met kopen bij SHEIN. Door bewuster te kiezen en te gaan voor merken die eerlijk en duurzaam zijn, kunnen we bijdragen aan een betere en eerlijkere mode-industrie die rekening houdt met mens en milieu. Tijd om in actie te komen!

Ben je bezig met het maken van bewuste kledingkeuzes, maar weet je niet goed waar je op moet letten? Dan is de app Good on You wellicht iets voor jou! Deze app helpt je om snel te achterhalen of een merk duurzaam en verantwoord is, zodat je geen tijd hoeft te besteden aan uitgebreid onderzoek.

Avatar
Anne de Vries
Geen reactie's

Geef een reactie